Bli medlem    Logga in    Kategori    Sök    FAQ

Forumindex » Warhammer 40,000 » Målning och konvertering

Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 

Författare Meddelande
 Inlägg Postat: 22 okt 2017, 09:38 
Användarvisningsbild

Det är lustigt, har flera hundra målade metallmodeller som jag aldrig behövt lacka. Men nu när det är plast som gäller börjas det behövas, antar att det är väldigt mycket skarpare kanter (med tillhörande edge highlights) på Space Marines än på alver. Anyway, har läst igenom diverse lacktråder här på forumet och det verkar hänt lite sedan jag sist kollade upp ämnet nån gång på 90-talet. Då skulle man spraya blanklack först, sedan mattlack över den.

Men mattlack verkar kunna stå på egna ben nu?

Och så finns det nåt som heter Satin nu också som kanske är det man egentligen vill ha om man vill ha så lite lackåverkan som möjligt?

Har funnit lite olika tips och åsikter om märken som jag redan läst, men tänkte väl mest höra om det hunnits bildas någon ny konsensus sedan sist alla skrev av sig om ämnet? Vallejo, Biltema, GW, Army Painter, etc...

Slutligen, några bra allmänna tips? Skaka superlänge, undvik kallt och fuktigt är väl vad jag tagit med mig hittills.

Blir nog vanlig spray, pensel orkar jag inte med annat än för enstaka gubbar (har kört 'ardcoat + lahmian medium i de fall jag faktiskt lackat nåt och tycker den finishen blev ok) och min airbrush är jag inte bekväm nog med för att våga använda.

Tacksam för allt!

Senast redigerad av Lictor 22 okt 2017, 15:56, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg Postat: 22 okt 2017, 09:53 

Följer denna tråd med intresse! Är lite i samma sits, har testat lite med airbrush och matt varnish, men såg inte direkt någon skillnad på modellen jag testade på!

När man ser bilder på nätet och här på forumet så ser alla modeller så fina ut! Själv så har jag nyss airbrushat första lagret färg på en predator, men den ser så matt och torr ut :) så ska se här om man får några matnyttiga tips :D

Inlägg Postat: 23 okt 2017, 10:03 
Användarvisningsbild

GW har ingen "lack". Det är fortfarande en akrylbaserad "sealer" som skavs av lika lätt som akrylfärg (speciellt om man fraktar i foamväskor så slits det ju varje gång man lägger i/tar ur gubben. Ok, det blir ett extra lager, men fyller inte samma funktion som traditionell lack.
Det är ungefär så mycket jag kan bidra med. Jag kommer följa denna tråden noggrant, då jag är i typ samma sits.

Testor's Dullcoat har jag hört mycket bra om, men samtidigt hört några riktiga skräckhistorier att jag ställer mig tveksam.

Inlägg Postat: 23 okt 2017, 12:12 

Jag har förstört en figur med GW's 'Purity seal', såg ut som om jag rullat den i vit sammet. Hade hört varningar så jag skakade ganska länge (tyckte jag), och använde en normal vårdag i Göteborg. Trodde inte det skulle kunna bli så dåligt.

Det blev bättre (nästan bra) när jag penslat på annan mattlack efteråt, men Purity Seal kommer inte i närheten av mina figurer igen.

Jag dippar oftast, och det är skydd nog för mina figurer. Vill jag få dem matta använder jag pensel och en matt vattenbaserad hobbylack.

Inlägg Postat: 13 nov 2017, 17:36 
Användarvisningsbild

Kan återkomma med lite rapport av hur det gått för mig. Hade redan en Vallejo Acrylic Matt Varnish liggande av oförklarlig anledning.

Värmer den i en kanna med varmt kranvatten i några minuter, sedan skakar jag den 2 minuter (med klocka, det tar längre än man tror...)

Sen spray i rumstempererad miljö (badrummet med fönster på vid gavel om ni måste veta) och resultatet blir utmärkt. Bra finish, märks ingenting. Testat den på lite Ultramarines och Tyranids, kolla mina målartrådar om man vill få en uppfattning vad det är för målarstil. Om något ser allt bara lite bättre ut, men det kanske är jag som fantiserar...

Om den faktiskt skyddar något? Ingen aning! Men det skadar inte i alla fall.

Inlägg Postat: 13 nov 2017, 22:12 

Tycker ni som har Airbrushes ska testa köra Vallejos Matt Varnish, eller alla deras olika varnishtyper beroende på vad du är ute efter. Jag kör det i ABn utan problem och är nybörjare med Airbrush. Är det lättaste man kan göra, bara vara försiktigt och spraya tunna fina lager och bygga upp. Deras mattvarnish har jag tidigare penslat med mycket bra resultat, men går så mycket fortare med airbrush. Vill någon testa GWs purity seal har jag två flaskor fulla som ni kan få billigt också.

Nyckeln med varnishspray och även airbrush är att spraya rätt mot modellen, med ABn brukar flow improver räcka imo men är du paranoid kan du även köra retarder såklart så lovar jag att det inte kommer frosta.

Inlägg Postat: 14 dec 2017, 12:49 

Använder Vallejo Matt, har inte haft några problem med den. Inte med Purity Seal heller, för den delen. Det har nog mest att göra med om man har otur och får en dålig flaska på nåt vis.

Inlägg Postat: 18 dec 2017, 09:56 

Ragathol skrev:
Använder Vallejo Matt, har inte haft några problem med den. Inte med Purity Seal heller, för den delen. Det har nog mest att göra med om man har otur och får en dålig flaska på nåt vis.

Temperatur och luftfuktighet är de främsta orsakerna till "ghostning", dvs när varnishen blir vit/mjölkig.

Kan du inte köra i rumstemperatur och luftfuktighet bör det vara ungefär liknande förutsättningar där du tänkt göra det. Kör inte utomhus om det är för kallt/varmt/fuktigt.

Om en modell ghostar kan det funka att spraya på varnish igen när det är bättre förhållanden. Det nya lagret kan aktivera det gamla lagret och är förutsättningarna bättre den andra gången så torkar även det första lagret så det blir klart när det är torrt.

Jag kör mest vallejo varnish med airbrush (bland med airbrush thinner) men har även provat vallejos sprayburkar som jag tycker la ett alldeles för tjockt lager men det kan ha varit jag som var oförsiktig.

Inlägg Postat: 19 dec 2017, 08:44 

Ett annat litet tips jag nyligen snappat upp är att gloss lacka modeller. Du sprayar gloss varnish på dem, sedan kör du en gloss wash så gör ytspänningen att washen automatiskt i princip lägger sig i recesserna. Sen kör man en matt varnish eller nåt över igen när modellen är helt klar, eller ett till lager gloss om man vill ha den effekten. :) Funkar dåligt på metall men bra på plast, funkade fint på mina custodes. :)

Är nog nästan ett krav med airbrush för detta dock.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  

Sida 1 av 1 [ 9 inlägg ] 

Forumindex » Warhammer 40,000 » Målning och konvertering