Bli medlem    Logga in    Kategori    Sök    FAQ

Forumindex » Warhammer 40,000 » Bloggar och arméprojekt

Sida 90 av 90 [ 899 inlägg ] Gå till sida Föregående  1 ... 86, 87, 88, 89, 90

Författare Meddelande
 Inlägg Postat: 20 nov 2017, 20:27 
Användarvisningsbild

Heraldiken klar för dreadknights!

Så här blev resultatet när heraldiken var klar med transfers.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

De vita ögonen stör mig, så de får ryka. Målar strax rött i dem.

Bild

Tänkte jag skulle skriva ner receptet så jag slipper leta i minnet till nästa gång.

Receptet för transfers som jag tycker fungerar bra är att först köra på med matt varnish på ytan. När den torkat lägger jag transfern i vatten och låter den ligga där i ett par minuter så lossnar den av sig självt från pappret. Sen penslar jag på Micro Set på ytan för transfer. Jag använder två penslar för att ta upp transfern och föra på den på ytan. För att flytta den rätt puttar jag med pensel på ytterkanten av transfern.
Börjar den fastna innan jag är nöjd - bara mer Micro Set.
När den sitter bra baddar jag försiktigt bort vätskan med bomullstops.
Sen kör jag försiktigt på Micro Sol i ett tunt lager innifrån och ut. Det "smälter" transfern så alla kanter försvinner.
Ibland kan det behövas fler gånger. Viktigt dock är att låta den torka ordentligt eftersom om man rör transfern när den har Micro Sol på sig så går den direkt i bitar.

När jag är nöjd med kant och allt så på med matt varnish för att få bort blänket i själva transfern.

För att matcha gjorde jag även axelheraldikens färgtema densamma som skenbenet och axelskölden:

Bild

Bild

Bild

Inlägg Postat: 20 nov 2017, 22:39 
Användarvisningsbild

Rauk'n'rumble - all in och lite till!

En del av uppdraget inför turneringen var att skriva ett kortare fluff. Tyvärr kunde jag inte begränsa mig, vilket slutade med en alldeles för lång berättelse som förklaring till varför Grey Knights och Chaos Renegade chapter kämpade sida vid sida.

Här är hela storyn:

https://www.dropbox.com/s/om1t91fv6cpmjax/RENEGADE%20KNIGHTS%20-%20THE%20TERMINUS%20DECREE.pdf?dl=0

Vi tog lagnamnet Renegade Knights. Det föll sig rätt naturligt, eftersom bakgrundshistorien inte riktigt avslöjar om det är GRey Knights som kommer styra demonerna eller tvärtom. Det får visa sig helt enkelt...

Sen tog jag och min stora, mjuka nallebjörn till lagkamrat även fram matchande lagtröjor.

Bild

En vit och en svart. Den vita för att matcha min warlord - den vita Nemesis Dreadknighten - och att vi är i sanning goda som Renegade Knights. Den svarta till min lagkamrat som spelade svarta, slitna Chaos Renegade chapter med Khorne berzerkers. Rött och guld var självklart eftersom det är de färger våra arméer hade gemensamt.

Bild

Ryggen visar namnen på alla turneringens slagfält.
Sen olika typsnitt på ryggen - det ena lite mer demoniskt och det andra lite mera åt något som kanske rullar fram på en skärm.

Bild

Bild

Även namnen på våra warlords samt Inquisitionens respektive Khornes logga på bröstet.

Och varför Steamroller Tour? Tja, med fyra Grand Master Nemesis Dreadknights parat med fyra enheter Khorne Berzerkers i rhinos kändes det rätt givet att vi skulle få lite skit för det. Och det är dessutom en lista som är gjord för att bara kötta rakt in - och igenom - fiendens led som en ångvält.
Det kändes lite kul att spinna på temat rockstjärnor, så då passade hela temat med en turnétröja. Ökända, okonventionella och lite rebelliska. De där som mammor gömmer sina barn för och som alla fruktar att möta :) "Åh nej, hoppas vi slipper möta er lista..."

Image

Sen att vi innerst inne är snälla som små lamm och ser ut som små svärmorsdrömmar krockar kanske lite med rockmyten :)

Inlägg Postat: 21 nov 2017, 21:16 
Användarvisningsbild

Superstiliga i verkligheten!

Och då menar jag inte bara Dreadknightsen utan ni också då förstås.

Inlägg Postat: 23 nov 2017, 22:59 
Användarvisningsbild

Rätt in i kaklet och vidare

Vanan trogen brände jag på järnet med målningen inför turneringen.

Avfärden med båt till Gotland var fredag förmiddag. Jag var klar med heraldiken onsdag. Torsdag efter jobbet satte jag mig och målade vid sju och körde på.

En del av problemet för mig är att jag börjat få till helt OK tekniker som gör det svårt att släppa på ambitionsnivån. Så istället för att känna mig nöjd, avsluta och gå och sova hittade jag hela tiden nya saker att fixa.

Dessutom har jag jobbat så enormt mycket med baserna till både dreadknights och heavy weapons team att det kändes fel att låta själva modellerna få minst kärlek.

Så jag kunde inte släppa taget utan satt hela natten och målade - totalt 14 timmar i sträck med korta pauser för mat, kaffe & vatten.

Lagkompisen mysbjörn höll mig sällskap i etern fram till två och kom med bra påminnelser om koffeinpåfyllning. Därefter blev det väldigt ensamt.

Bild

Att köra dygnet-runt-pass gör att tiden på något konstigt vis upphör att existera. Ett pass med målning av en specifik detalj sväljer en timme utan att blinka. En väldig märklig och samtidigt lite häftig känsla, konstigt nog.

Bild

Sömnbristen förvandlar mig också till någon slags berusad sengångare. Att äta frukost, packa och duscha tog mig 1 1/2 timme. Dessutom gjorde allt koffeinet att vissa kroppsliga funktioner blev något mer intensiva. Tänk på färgen oak brown om du mot förmodan inte är med på vad jag menar.
Så mitt ressällskap fick tyvärr snällt vänta en halvtimme på mig.

Jag körde ner oss till båten, slafsade i mig en hamburgare pig style till omgivningens skräck, köpte en vilstol och däckade i tre timmar.

Middag och en visit i den lokala spelbutiken Skuggspel för lite penslar & hobbyprylar. Mysbjörn köpte Munchkin till hemfärden.

Väl på plats i den fantastiska konferensvillan RauknRumble hyrt tog vi plats vid ett bord och fortsatte måla.

En efter en droppade alla andra av tills jag & Jacob från Westeros ITC var sist kvar. Jacob var väldigt generös med både riktigt bra målartips, färg & verktyg så att jag slutligen, vid halv tolv kunde sätta på korken på sista målarburken och känna mig tillräckligt nöjd för att våga ställa upp Dreadsen på bordet.

20 målartimmar inom loppet av 27 timmar får nog anses vara rekord för min del.

Jag kunde inte låta bli att ta en sväng och äntligen insupa alla fantastiska slagfält och häftiga arméer som väntade nästa morgon. En väldigt uppspelt och engagerad guide visade mig pärlorna innan det var dags att krascha i sängen.

Bild

Inlägg Postat: 23 nov 2017, 23:32 
Användarvisningsbild

Dreadknightsen färdiga!

Bild
(Kaptenens bild. Får en att fundera på en riktig digitalkamera när man ser vilka vackra bilder han tar)

Att åka på turnering och se alla häftiga & välgjorda arméer är väldigt bra för att behålla ödmjukheten. Mitt målande är rätt många divisioner under. Men om jag bara jämför med mig själv - vilket jag är rätt bra på att göra - är jag sjukt nöjd med hur långt jag kommit från start utan att ha speciellt mycket talang för att måla. En jävla massa envishet, googlande, kloka tips & rätt verktyg duger en bra bit på vägen.

Bild
Det blev väldigt mycket bättre med att måla dödskallens ögon röda på skenbenet istället för det vita som var från början i själva transfern.
Små detaljer som sigillen lyfte stort. Ett av Jacobs många bra tips var att sprida ut dem på ytor där det inte händer så mycket, för att inte konkurrera om uppmärksamhet.

Bild
(Argh vad gjutkanterna stör)
Jag gillade verkligen hur metallen blev med de blå undertonerna från glazen.

Bild Min warlord med Terminus Decree. Tyvärr lyser den lite olycksbådande grönt. Kanske kaos tagit kontrollen trots allt?

Bild
En fördel med denna resan är att jag fått upp hastigheten något jämfört med tidigare. Jag hann t.o.m. måla upp Mechanicus i rätt svart/vitt på baksidan.

Bild
Efter riktigt bra tips körde jag på hårdare med olika gula gräs på baserna, för att få dem att hänga samman bättre med varandra - och heavy weapons teamet.
Denna basen var en av de som lyfte absolut bäst med hjälp av extra gräset. Den stack ut väldigt mycket jämfört med de andra.

Bild
Hela armén samlad. Att ha fått ihop mina modeller på detta vis och så klara till en turnering känns för min del som en stor milstolpe. En punkt som jag jobbat hårt för att komma till vilket gör att jag känner en enorm tillfredsställelse. Från att jag såg de fyra dreadknightsen till försäljning i våras och kände ett habegär till nu, med allt nytt jag testat, lärt mig och fått att fungera.
Kanske är det så att jag kommit till början av slutet på min oändliga rivstart - en nybörjares resa till en målad armé.

Stort tack till Naz87 för hjälp med transfers & bits, för Carl B för vapenbits till Dreads som är värda sin vikt i guld & Jacob från Westeros ITC för riktigt bra tips kring finishen på slutet. Samt Mysbjörn för att ha stått ut med allt min velande fram och tillbaka. Och alla andra i forumet som bistått med riktigt bra tips & råd kring allt målande, smakråd & glada tillrop.

Bild

Senast redigerad av Nurgle 24 nov 2017, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Inlägg Postat: 24 nov 2017, 07:47 
Användarvisningsbild

Snyggg jobbat! Kul reportage. :)
Som du själv nämnde; mold lines........gör så mycket för en bra finish att vara toknoggrann med att få bort dem.

Inlägg Postat: 24 nov 2017, 17:15 

Nurgle skrev:
Dreadknightsen färdiga!

Kanske är det så att jag kommit till början av slutet på min oändliga rivstart - en nybörjares resa till en målad armé.

kändes väldigt känslosamt att läsa detta stycke.
det har alltid väckt stor glädje hos mig när du kommit med uppdateringar, för att en alltid sitter och fånler när man läser och känner igen sig i många av de upplevelser som du delar. ett otroligt stark avslut på året om än kanske lite tidigt. tvivlar inte på att du inte hinner klämma in en ny arme innan nyår!

Inlägg Postat: 24 nov 2017, 22:29 
Användarvisningsbild

Det är jäkligt skönt att kunna ta fram det där sista inspirationen och tålamodet inför en deadline sådär. Känner igen mig väldigt mycket i att i sådana stunder spendera alldeles för mycket tid på en liten detalj ingen kommer märka förutom en själv. Men bara att veta att man tog genvägen kan smärta mer än det är värt tiden man kanske sparat. Blev spelglädjen lidande av så lite sömn eller blev det roligare av att ha blivit klar? Både och, kanske.

Inlägg Postat: 26 nov 2017, 17:28 
Användarvisningsbild

Vilket målarmarathon du gjorde!

Jag bjussar på en bild från fredagkvällen, jag tror inte ens att du blundar just på bilden, du var i zombie-mode under de timmarna.. :mrgreen:

Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  

Sida 90 av 90 [ 899 inlägg ] Gå till sida Föregående  1 ... 86, 87, 88, 89, 90

Forumindex » Warhammer 40,000 » Bloggar och arméprojekt