Bli medlem    Logga in    Kategori    Sök    FAQ

Forumindex » Warhammer 40,000 » Turneringar » LBK-turneringar

Sida 2 av 5 [ 47 inlägg ] Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Författare Meddelande
 Inlägg Postat: 21 nov 2017, 14:58 

benmannen skrev:
thismeanswarmate skrev:
benmannen skrev:
Är Avataren inte named Character?

Är det så att Harlequins Solitair inte räknad som en named Character då? Den listas bara som Unique.

Näe, inte enligt GW's senaste FAQ: https://whc-cdn.games-workshop.com/wp-c ... en-1-1.pdf

Står ingenting om Solitairen däremot.

Ah. Intressant. Nu har jag inte Craftworld codexen, men i Indexen så har Avataren och Solitairen exakt samma beskrivning. Det står inte att de är named eller unique. Bara att det får bara finnas en enda i armen!

Så Defcon kanske tillåter Solitairen också då? Vad säger ni?

Alltså, nu kanske jag är helt ute och cyklar, men units specificeras aldrig som "named characters". Så här står det på Eldrads dataslate:

Citat:
Eldrad Ulthran is a single model armed with a shuriken pistol, a witchblade and the Staff of Ulthamar. Only one of this model may be included in your army.

De enda gångerna "named characters" nämns i Craftworldcodexen är under Warlord trait och Remnants of Glory:

Citat:
If your army is led by a Craftworlds Warlord, then before the battle you may give one of the following items to an ASURYANI CHARACTER . Named characters such as Prince Yriel already have one or more artefacts, and cannot be given any of the following items.

Citat:
NAMED CHARACTERS AND WARLORD TRAITS
The mightiest Asuryani heroes are exemplars of their craftworld’s methods of waging war. If a named character is your Warlord, they must be given the associated Warlord Trait of their craftworld; for example, Prince Yriel would receive the Iyanden Enduring Resolve Warlord Trait. However, if a Phoenix Lord is your Warlord, they can never have a Warlord Trait.

Så jag antar att dom definierar det genom de som har ett faktiskt namn istället för enhetsbeteckning, vilket är sjukt godtyckligt. En tydligare restriktion vore isf att förbjuda enheter som bara får tas en gång. Men då ryker ju Avataren, Solitairen och hela Ynnari-faktionen.

Edit: Jag röstar för att tillåta "named characters".

Inlägg Postat: 21 nov 2017, 15:10 

I nya Astraboken så listas alla special karaktärer i bak i boken som just Named Characters. De har en egen sektion.

Så den distinktionen finns.

Men många named characters är bara för tråkiga och spelförstörande. Främst Guilliman, kanske Magnus... Så strypa dem är bara bra tycker jag. De tillför inte 40k nånting positivt alls. De kan spelas i temade hemmafajter men på turneringar ser jag inte det positiva med dem.

Jag hör sällan nån säga att en Guillimanmatch var kul... Men det är ju upp till organisatörerna förståss.

Inlägg Postat: 21 nov 2017, 15:16 

benmannen skrev:
I nya Astraboken så listas alla special karaktärer i bak i boken som just Named Characters. De har en egen sektion.

Så den distinktionen finns.

Men många named characters är bara för tråkiga och spelförstörande. Främst Guilliman, kanske Magnus... Så strypa dem är bara bra tycker jag. De tillför inte 40k nånting positivt alls. De kan spelas i temade hemmafajter men på turneringar ser jag inte det positiva med dem.

Jag hör sällan nån säga att en Guillimanmatch var kul... Men det är ju upp till organisatörerna förståss.

Ah! Det finns det i Craftworldsboken också, men de nämns aldrig som named characters, utan enda skillnaden från den rutan och rutan med resten av enheterna är att wargear är inkluderade i deras pris.

Håller helt med om Gulliman, men tycker snarare att problemet är Lords of War och primarker än named characters.

Inlägg Postat: 21 nov 2017, 16:41 

Nu skall jag inte vara med på denna turnering, men är nyfiken på vilka builds ni vill strypa när ni begränsar antalet modeller till 100 st? Eller är det så att ni inte vill att matcherna riskerar ta slut i runda 3, p.g.a. tidsbrist?

Inlägg Postat: 21 nov 2017, 17:48 

Citat:
Med nuvarande upplägg kan man spamma Wave Serpents. Är det tänkt så?

-Ja det är en medveten tanke. men när vi släppte på transporterna var det främst med tanke på harlequins och Dark eldar.

Citat:
Hur funkar detta för Ynnari, får man köpa ynnari-enheter från craftworldcodexen?
"Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index"

-Ynnari enheter köps från index.

Citat:
Fattar jag det rätt är Ynnari bannade iom att man inte får spela med special characters? Och dom måste ju ha en som Warlord.
Eller räknas inte Yncarne som special character nu när Avataren inte gör det?

-min tolkning är att Yncarne inte är en Named charaker efftersom en Avatar of Khain inte är det.

Citat:
Är det så att Harlequins Solitair inte räknad som en named Character då? Den listas bara som Unique.

- Solitären är inte en named charakter enligt min egen tolkning.

Citat:
Nu skall jag inte vara med på denna turnering, men är nyfiken på vilka builds ni vill strypa när ni begränsar antalet modeller till 100 st? Eller är det så att ni inte vill att matcherna riskerar ta slut i runda 3, p.g.a. tidsbrist?

-Vi vill framför allt begränsa dom absoluta värst hord armerna från att ta en bazilion modeler som tar en evighet att spela mot så tid är absolut en faktor. en anan tanke var att vi vill se blandade listor och inte bara 200 infanteriser på bordet.

Inlägg Postat: 23 nov 2017, 17:07 

Hur fungerar det med armeer som inte har möjlighet att fylla alla battleroles? Tyranider tex har inga dedicated transports

Inlägg Postat: 25 nov 2017, 20:15 

KaptenFunck skrev:
Hur fungerar det med armeer som inte har möjlighet att fylla alla battleroles? Tyranider tex har inga dedicated transports

jag vet inte om jag missförstår frågan men jag försöker mig på ett svar.

Higlander innebär att du småste ta en av data seet innom en battlefiald rolle. dubblet av något datasheet. tex måsta man för att ta två squads ed Spacemarine Scoutes (toops)ta en enhet med tactical marines och en enhet med Intercessors innan du får ta din andra scout squad. Samma sak gäller även andra battle field rolles så som Hq/troops/Elites/Fast Attack/Heavy Support/Dedicated transpot men inte Lord of war och Flyers.

Inlägg Postat: 27 nov 2017, 03:35 

Apropå att man ska välja codex eller index per detachment: om man väljer index, får man välja datasheets som skrivits över i ett codex?

Vad menas med ingen likadan detachment? Inte två med samma namn eller inte två med samma enheter och val?

Vad menas med att index detachments inte får använda stratagem? Det är ju spelarn som använder dem, om man ska vara fluffig kanske ni menar warlorden? Eller menas det att om ett stratagem säger typ ”select a unit” så får man inte välja enheter som kommit från ett index detachment? Isåfall, om man ska välja en enemy unit, får man inte välja dom som motståndarn tagit från index?

Vad betyder det att index detachment får använda regler från codex? Om det står typ att alla enheter får nån ability, får dom inte det? Om man står inom nån codex regel typ reroll to hit inom 6” från en chapter master, får man inte det? Om en codex psyker buffar en eller skjuter på en, påverkas man inte då?

Gäller Highlander inom detachments eller inom hela armen?

Om man får spela överskrivna index datasheets och codex datasheets, hur funkar highlander mellan dom?

Hur fungerar Highlander om man spelar enheter med dubbla keywords, t.ex. Ultramarines+Adeptus Astartes, måste man ta en Crusader Squad också om man vill ha fyra troops och köra Adeptus Astartes?

Regeln för att deploya tillsammans, hur funkar den med combat squads eller motsv, får man välja att räkna en full tactical som två highlander val?

Ska man skriva reliker som man (kanske) tar i början på matchen med stratagem?

Hur fungerar den modifierade Objective secured regeln med flera keywords? ”En och samma” är oklart, får en Adeptus Astartes + Ultramarine aldrig den eftersom det är men än en? Räcker det att hela armen delar ett keyword, typ Adeptus Astartes? Måste alla enheter dela alla keywords (typ omöjligt i highlander?)

I mulligan regeln står det att det krävs både beginning of battle round och start of player turn? Det kan ju typ inte hända, eller kanske för den ena spelaren om man är lite loose med reglerna. Men andemeningen är väl att båda spelarna ska få använda den efter man dragit sina kort i sin egen tur?

Extrafråga: Det nämns inte, men jag vill gärna säkerställa det innan jag filar på en lista, auxiliary support detachment med en understrength unit är tillåtet som det står i regelboken+faq?

Inlägg Postat: 27 nov 2017, 07:13 

senberg skrev:
Apropå att man ska välja codex eller index per detachment: om man väljer index, får man välja datasheets som skrivits över i ett codex?

I ett detachmnet måste samtliga enheter komma från samma källa du bettalar poängen från den källan och tar regler från den källan.

senberg skrev:
Vad menas med ingen likadan detachment? Inte två med samma namn eller inte två med samma enheter och val?

Du får inte ha två Detachments av samma typ i armen (att ha tex ha två battalioner är inte tillåtet.)

senberg skrev:
Vad menas med att index detachments inte får använda stratagem? Det är ju spelarn som använder dem, om man ska vara fluffig kanske ni menar warlorden? Eller menas det att om ett stratagem säger typ ”select a unit” så får man inte välja enheter som kommit från ett index detachment? Isåfall, om man ska välja en enemy unit, får man inte välja dom som motståndarn tagit från index?

Du som spelare får inte använda ett strategem från en codex på en enhet från Index

senberg skrev:
Vad betyder det att index detachment får använda regler från codex? Om det står typ att alla enheter får nån ability, får dom inte det? Om man står inom nån codex regel typ reroll to hit inom 6” från en chapter master, får man inte det? Om en codex psyker buffar en eller skjuter på en, påverkas man inte då?

Alla enheter i ett detachment måste köpas från samma källa antingen codex eller index (och tar då alla regler med sig från den, dvs ett detachment från index kan inte använda några regler / strategems etc. från codex).

senberg skrev:
Gäller Highlander inom detachments eller inom hela armen?

hella armeen!

senberg skrev:
Om man får spela överskrivna index datasheets och codex datasheets, hur funkar highlander mellan dom?

Förstår inte frågan

senberg skrev:
Hur fungerar Highlander om man spelar enheter med dubbla keywords, t.ex. Ultramarines+Adeptus Astartes, måste man ta en Crusader Squad också om man vill ha fyra troops och köra Adeptus Astartes?

Du behöver inte ha crusader squads för higlander så länge du spelar inte spelar Black templar.

senberg skrev:
Regeln för att deploya tillsammans, hur funkar den med combat squads eller motsv, får man välja att räkna en full tactical som två highlander val?

Enenhet med combat squad påvärkas inte av Higlander. Endast dom enheter som effter deployment blir två eller mer enehter. exempelvis Carnifexes och leman russ battle tanks.

senberg skrev:
Ska man skriva reliker som man (kanske) tar i början på matchen med stratagem?

Du skriver utt alla Reliker som du komma ha i din lista och betalar för det i din lista. du kan inte under turneringen bytta till en ny relik eller köppa till en relik du vill ha.

senberg skrev:
Hur fungerar den modifierade Objective secured regeln med flera keywords? ”En och samma” är oklart, får en Adeptus Astartes + Ultramarine aldrig den eftersom det är men än en? Räcker det att hela armen delar ett keyword, typ Adeptus Astartes? Måste alla enheter dela alla keywords (typ omöjligt i highlander?)

nej det innebär att du inte kan köra två olika Chapers/craftworlds/forgeworlds osv och ha kvar Obsec. Du får välja en och hålla dej till den för att beålla Obsec.

senberg skrev:
I mulligan regeln står det att det krävs både beginning of battle round och start of player turn? Det kan ju typ inte hända, eller kanske för den ena spelaren om man är lite loose med reglerna. Men andemeningen är väl att båda spelarna ska få använda den efter man dragit sina kort i sin egen tur?

Du får endast använda Mulligan i början av Spelarens tur. det är alltså inte tillåtet att spela movement fasen och psykick fasen för att sedan använda mulligan.

senberg skrev:
Extrafråga: Det nämns inte, men jag vill gärna säkerställa det innan jag filar på en lista, auxiliary support detachment med en understrength unit är tillåtet som det står i regelboken+faq?

Under strenght unit är inte tillåtet (lägger till ett förtydligande i första fosten.)

Inlägg Postat: 27 nov 2017, 08:52 
Användarvisningsbild

Anses Celestine vara en named character?

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
[size=100]
Apocswe skrev:
Hylander har aldrig fel.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  

Sida 2 av 5 [ 47 inlägg ] Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Forumindex » Warhammer 40,000 » Turneringar » LBK-turneringar