Bli medlem    Logga in    Kategori    Sök    FAQ

Forumindex » Warhammer 40,000 » Nyheter och rykten

Sida 2 av 2 [ 17 inlägg ] Gå till sida Föregående  1, 2

Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: The Big FAQ!
 Inlägg Postat: 17 apr 2018, 20:39 
Användarvisningsbild

Gonka Koff skrev:
Jag har inte codex death guard; är nyfiken på om detta påverkar poxwalkers?

Citat:
Q: What about rules that add models to existing units; do I need to pay reinforcement points for those models?
A: No (unless the rule itself says otherwise or adding the models would take the unit above its starting size)

Från DGs faq

Q: If the Poxwalkers’ Curse of the Walking Pox ability increases
the unit above its starting strength in a matched play game,
does this cost reinforcement points?
A: Yes, you must pay reinforcement points for each
Poxwalker model that you add to the unit that would
increase the unit above its starting strength.

Inlägg Postat: 19 apr 2018, 13:33 

Chargeändringen gällande fulla våningsplan känns ju spontant ganska tveksam.

Inlägg Postat: 19 apr 2018, 14:25 

Niklas skrev:
Chargeändringen gällande fulla våningsplan känns ju spontant ganska tveksam.

Rätt säker på att den kommer FAQ:as av de flesta kompetetiva turneringar just för att det är såpass spelförstörande.

Inlägg Postat: 23 apr 2018, 13:28 

Konfa skrev:
Asphyxate skrev:
JA, har alltid argumenterat för att chargen med fly ska vara horizontell för om man kan engelska hyffsat är det wordat så.

Ursäkta det hårda tonfallet, men vad trött jag blir på sådana här argument. Nu har jag inte varit regeldomare på nån turre, så jag ska väl inte personligen ta åt mig, men så här låter det ju på typ varje forum när nån sur nisse äntligen får en faq till sin fördel. Det är ju självklart att domarna också förstår vad som står, de har dock tolkat det som de ansett rimligt. Det finns ingen anledning att försöka angripa någons läsförståelse för att de gör en annan tolkning.

Det är lugnt, hårt mot hårt. :) Jag förstår det men regler bör inte tolkas efter vad som är rimligt utan vad som står skrivet. Jag har alltid tyckt det vart helt uppenbart att GW menat horizontell charge distance när de skrivit reglerna från början. Nu förtydligade dem det ytterligare. Det är väl t.ex. inte heller rimligt att vi kan skjuta på varandra för att vi ser varandras antennet sticka upp bakom huset? Dock går det fortfarande. Jag förstår att man vill spela annorlunda men inför turneringar bör man göra klart såna korrigeringar väldigt tydligt i en FAQ eller dylikt innan. Det är min åsikt i vart fall.

Inlägg Postat: 09 maj 2018, 10:58 

Asphyxate skrev:
Det är lugnt, hårt mot hårt. :) Jag förstår det men regler bör inte tolkas efter vad som är rimligt utan vad som står skrivet. Jag har alltid tyckt det vart helt uppenbart att GW menat horizontell charge distance när de skrivit reglerna från början. Nu förtydligade dem det ytterligare. Det är väl t.ex. inte heller rimligt att vi kan skjuta på varandra för att vi ser varandras antennet sticka upp bakom huset? Dock går det fortfarande. Jag förstår att man vill spela annorlunda men inför turneringar bör man göra klart såna korrigeringar väldigt tydligt i en FAQ eller dylikt innan. Det är min åsikt i vart fall.

Helt uppenbart tycker jag inte det var/är då man fortfarande mäter diagonalt (base to base) för att avgöra om man är "inom 12" och kan charge:a.
"Note though that the charging unit must still be within 12" (measured directly ‘base-to-base’, i.e. diagonally) to be able to declare the charge in the first place."

Inlägg Postat: 11 maj 2018, 19:59 

Keibo skrev:
Asphyxate skrev:

Helt uppenbart tycker jag inte det var/är då man fortfarande mäter diagonalt (base to base) för att avgöra om man är "inom 12" och kan charge:a.
"Note though that the charging unit must still be within 12" (measured directly ‘base-to-base’, i.e. diagonally) to be able to declare the charge in the first place."

Mjo, dock tycker jag det efter en diagonal inkluderar både vertikal och horizontell distans och regeln säger "ignore vertical". :)

Inlägg Postat: 11 maj 2018, 20:35 

Eftersom citatet är skrivet som ett undantag från en huvudregel måste det väl ses som klart nu? Eller missar jag något?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  

Sida 2 av 2 [ 17 inlägg ] Gå till sida Föregående  1, 2

Forumindex » Warhammer 40,000 » Nyheter och rykten